Reklama

STYMULACJA  ROZWOJU  MAŁEGO  DZIECKA- Iwona Heyducka, pedagog

Właściwy rozwój psychofizyczny małego dziecka w dużej mierze uzależniony jest od stopnia zaspokojenia podstawowych potrzeb, zarówno fizjologicznych jak i psychicznych, a zwłaszcza potrzeby bezpieczeństwa, miłości i akceptacji. Zaspokojenie powyższych jest niezbędne dla prawidłowego rozwoju życia emocjonalnego dziecka.

Rodzice zwykle bardzo szybko orientują się, że dziecko chce zaspokoić którąś z potrzeb fizjologicznych (głód, chęć spania czy zmiany pieluszki) sygnalizując to poprzez płacz. Jeśli chodzi o potrzeby psychiczne sprawa nie jest już taka prosta. Każde dziecko chce być akceptowane, czuć się bezpieczne, ale przede wszystkim kochane. Nieco starsze dzieci demonstrują brak zaspokojenia powyższych potrzeb poprzez różnego rodzaju zachowania niepożądane np. agresję, nadpobudliwość lub zahamowanie emocjonalne.

Rodzina jest pierwszym i najważniejszym środowiskiem wychowawczym, z którym dziecko styka się w swoim życiu. Zdobywa tu pierwsze doświadczenia i nawiązuje pierwsze kontakty społeczne, które stają się podstawą rozwoju społecznego małego dziecka.

Dom rodzinny w szczególności dla małych dzieci jest miejscem intensywnego oddziaływania wychowawczego. Kieruje on, bowiem procesem poznawania zjawisk i faktów, uczy zrozumienia norm i wartościowania. W okresie dzieciństwa poprzez naśladownictwo rodziców i starszego rodzeństwa, przejmuje ono styl bycia, sposób wartościowania i zachowania. Identyfikacja z rodzicami ułatwia dziecku trwałe i głębokie przyswajanie norm oraz zasad postępowania.

         Warto zwrócić uwagę na fakt, iż opieka rodzinna to nie tylko działania służące zachowaniu życia i rozwoju fizycznego, ale także te, których celem jest prawidłowe psychospołeczne funkcjonowanie, stwarzanie optymalnych możliwości wychowawczych. Tak, więc aktywność opiekuńcza w rodzinie polega na organizowaniu najlepszych warunków dla wszechstronnego rozwoju dzieci oraz likwidowaniu sytuacji zagrażających ich prawidłowemu rozwojowi.

         Zamierzone oddziaływania wychowawcze rodziców zorientowane są głównie na kształtowanie społecznie pożądanych postaw, stwarzanie dzieciom właściwych warunków rozwoju. Jest to także dobór pozarodzinnych wpływów docierających do dzieci z różnych źródeł, np. z bajek, filmów, itp.

         Świadomi rodzice dokładnie wiedzą, że dziecko kochane, w pełni akceptowane i z zapewnionym poczuciem bezpieczeństwa, będzie się prawidłowo rozwijać, żyć w szczęściu i radości.